دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) و یا بازاریابی دیجیتال ، نوعی بازاریابی مدرن است و به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از ابزارهای دیجیتال به منظور معرفی و تبلیغ برند ، محصول و … ، یا حتی برای فروش بیشتر خدمات و کالا در بستر اینترنت، انجام می گیرد.
امروزه، به علت دسترسی اکثریت افراد جامعه به اینترنت ، فضای مناسبی در فضای مجازی ایجاد شده تا کسب و کارها بتوانند برند و محصولات و خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی و ارائه نمایند.
همچنین اکثر خریدها، به صورت آنلاین صورت می پذیرد که این یک دلیل کافی برای شروع فعالیت در بستر فضای مجازی است.
در بازاریابی دیجیتال تحلیل رفتار مشتری ، آگاهی از برند و خدمات ارائه شده و مشخص کردن اهداف از انجام کمپین ها ، سبب می شود تا یک استراتژی مناسب برای کسب و کار انتخاب شود که در نتیجه آن به فروش محصول و خدمات دست پیدا کنیم.
در این هنگام با به کارگیری استراتژی مناسب می توان بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کرد.
برای مثال می توانیم برای معرفی یک برند از ترکیبی از کانال های دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی محتوایی ، کمپین های اسپانسری و … بهره برد.
انواع دیجیتال مارکتینگ
- بازاریابی محتوایی
- بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM|Social Media Marketing)
- بهینه سازی موتورهای جستجو(SEO|Search Engine Optimization)
- ایمیل مارکتینگ
- کمپین اسپانسری
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- افیلیت مارکتینگ
- موبایل مارکتینگ
1. بازاریابی محتوایی(Content Marketing)
تولید محتوایی با کیفیت که اطلاعات مفیدی به مشتریان ارائه می دهد، تاثیر زیادی در جلب اطمینان بازدیدکنندگان و بیشتر دیده شدن برند شما خواهد داشت.
این روش شامل پاسخ به سوالات مشتریان و تولید محتوایی کاربردی برای آن ها است و توسط راه های مختلفی مانند بلاگ ها ، تولید محتوا در شبکه های اجتماعی ، ایمیل به مشتریان و … انجام می پذیرد.
تنها نوشتن محتوا و پست کردن آن کافی نیست!
یکی از اصلی ترین اهداف ما برای نگارش، باید پاسخ به سوال مخاطب باشد نه صرفا ایجاد محتوایی متنی که برای ربات های گوگل نوشته شده است. با این کار تعداد افراد بیشتری به سایت شما سر خواهند زد و ترافیک سایت بیشتر خواهد شد.
2. بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM|Social Media Marketing)
یکی از روش های بازاریابی است که از شبکه های اجتماعی برای جذب مخاطب استفاده می کند.
با تولید و انتشار محتوای متنی ، ویدیویی ، پادکست و … در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، یوتیوب ، پینترست … و یا انجام تبلیغات پولی توسط کانال هایی با تعداد کاربران بالا، به افراد زیادی برند خود را معرفی کنید.
از انواع شبکه های اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره کرد :
- اینستاگرام | Instagram
- فیس بوک | Face Book
- یوتیوب | You Tube
- پینترست | Pinterest
- …
یکی از مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی ارتباط نزدیک تر با کاربران و بررسی رفتار مخاطبان است.
حتی از آن میتوان به عنوان کانالی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان استفاده کرد.
از دیگر مزایای دیگر استفاده از این پلتفرم ها، جذب اعتماد کاربران، راهنمایی آن ها به سمت وبسایت و افزایش ترافیک آن است .
3. بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO|Search Engine Optimization)
بهینه سازی موتور جستجو به شما این اجازه را می دهد تا محتوای خود را در رتبه های بالاتری در صفحه نتایج جستجو کلمه کلیدی خود، ببینید.
بیشتر افراد در صفحه اول نتایج جستجو به دنبال رفع نیاز خود می گردند.
برای مثال زمانی که شما به دنبال محصولی هستید اولین کاری که می کنید چیست؟
به احتمال زیاد در اولین اقذام نام محصول را در گوگل جستجو می کنید.
این رفتاری است که اکثر افراد هنگامی که به دنبال کالا یا خدماتی میگردند انجام می دهند.
پس اگر محصول ما در نتیجه جستجوی گوگل، در رتبه بهتری باشد می تواند مخاطبانی که در جستجوی آن هستند را جذب کند. در نهایت مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل می کنید.
بنا بر مجله موتور جستجو، 91.5% حجم ترافیک متعلق به وبسایت هایی است که در صفحه اول نتایج گوگل هستند.
4. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
در این روش دیجیتال مارکتینگ ، با ارسال ایمیل برای کاربران میتوانید آن ها را از محصولات و یا خدمات جدید ، تخفیفات ، پیشنهاد های ویژه و سایر استراتژی های فروش خود ، آگاه کنید.
همچنین ایمیل مارکتینگ ارتباط مستقیمی با کاربران ایجاد می کند و در به روز نگه داشتن آن ها کمک می کند.
5. کمپین اسپانسری
اینفلوئنسر ها چه کسانی هستند؟
اینفلوئنسرها کسانی هستند که در شبکه های اجتماعی با کاربران زیاد در حوزه ای خاص مشغول به فعالیت هستند. در واقع از اینفلوئنسر ها به عنوان افراد تاثیرگذار نام برده می شود.
با کمپین های اسپانسری و همکاری با افراد اینفلوئنسرهای حیطه کاری خود می توانیم کسب و کار خود را به کاربران زیادی معرفی کنیم. به طور مثال این افراد می توانند با استفاده و بررسی محصولات یک برند به نقد آن بپردازند که این کار به جذب اعتماد مخاطبان جدید کمک میکند.
برند های زیادی با به کارگیری کمپین های اسپانسری به نتایج بسیار خوبی دست یافته اند.
6. تبلیغات کلیکی (PPC)
در تبلیغات کلیکی، شما به ازای هر کلیکی که مخاطب بر روی آدرس سایت شما می کند، هزینه ای پرداخت می کنید تا در نتایج اولیه صفحه جستجو کلمه کلیدی خود و قبل از نتایج ارگانیک قرار بگیرید .
از این روش به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به صورت موقت میتوان استفاده کرد تا باعث افزایش ترافیک سایت و بیشتر دیده شدن برند گردد .
از آن جایی که تبلیغات کلیکی به بودجه کمی برای شروع نیاز دارد ، تبلیغات کلیکی و کمپین گوگل ادز، برای کسب و کارهایی که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده اند میتواند اثر بخش باشد. اما نمیتوان به آن به عنوان یک متد همیشگی در استراتژی مارکتینگ خود استفاده کرد.
7. افیلیت مارکتینگ
در افیلیت مارکتینگ یا همکاری فروش ، علاوه بر مشتری و عرضه کننده شخص سوم تبلیغ کننده نیز حضور دارد.
در این نوع همکاری، به طور مثال تبلیغ کننده بنرهای تبلیغاتی را در سایت خود قرار داده و در مقابل عرضه کننده متعهد می شود تا به ازای هر فروش و با ثبت نامی که توسط آن سایت انجام پذیرد مبلغی به عنوان پورسانت به تبلیغ کننده بدهد.
8. موبایل مارکتینگ
امروزه، اکثر افراد جامعه از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. این امر بستری مناسب برای بازاریابی و دسترسی به کاربران را فراهم می سازد. راه های متفاوتی برای سرمایه گذاری بر روی موبایل مارکتینگ وجود دارد که در بخش زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
- بازاریابی پیامکی
- اسکن QR Code
- ارسال محتوای تبلیغاتی
- ساختن برنامه های تلفن همراه (Apps)
- پیشنهاد خدمات به کاربران با توجه به موقعیت جغرافیایی